2022



under construction!  


2 april 2022

In de nacht van 1 op 2 april 2022 waak ik in mijn eentje over mijn doodzieke moeder. De uren kruipen voorbij en zijn onbeschrijflijk moeilijk. Mam overlijdt in de vroege ochtend aan de gevolgen van een Covid longontsteking.
Zij was niet ingeënt tegen Covid.
Zusje daar eenzijdig een stokje voor gestoken, zonder uit te leggen waaróm. De reden laat zich natuurlijk raden, maar het is bizar dat ze er nooit over in gesprek wilde gaan. Ze had slechts eisen. En dreigementen.

(uitvaart etc under construction…)

Na moeders overlijden blijft Zusje hardnekkig weigeren mee te werken aan een Verklaring van Erfrecht, omdat zij duidelijk niet wil dat haar broer en zus inzage (kunnen) krijgen in moeders nalatenschap. Noodgedwongen aanvaarden we de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving, dus beneficiair. Dit was mij begin 2020 al op het hart gedrukt door notaris Wolbes, toen hij van mij hoorde dat Zusje ons had uitgesloten van informatie over moeders bedrijf. 
Hij zei: "Als iemand informatie achterhoudt, dan is er iets aan de hand. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het anders was."
Zonder overleg verzoekt Zusje aan de rechtbank vereffenaar AD aan te stellen, een faillissement-advocaat. 
In 2024 zullen we (wéér) tegenover elkaar in de rechtbank zitten en dan zal blijken dat AD volledig is gevallen voor de leugens en het bedrog van Zusje en haar medeplichtige boekhoudster. Maar nu in 2022 weten we dat nog niet. We gaan akkoord met zijn aanstelling omdat we weten dat we er met Zusje niet uit zullen komen, al was het alleen maar omdat ze weigert te communiceren. Zij kan ons allang niet meer onder ogen komen, en via email hebben we sporadisch en heel moeilijk contact met haar. Als je uberhaupt van 'contact' kunt spreken.

------------------------------------------------------

april – juli   Under construction:
Bezoek notaris ; weigeringen inzage ; verzoek aan Pierre ; rechtszitting vereffenaar en boedelvolmacht)

2 april – 1 augustus = under construction
In het kort: Zusje weigert mee te werken aan het laten opstellen van een Verklaring van Erfrecht. We snappen het dan nog niet écht, maar ze is natuurlijk als de dood zo bang dat wij informatie kunnen opvragen bij banken en andere instanties. Want dan zal haar fraude en diefstal aan het licht komen.
Als haar advocaat, Chicorei, bij de rechtbank het verzoek indient een vereffenaar aan te stellen, betekent dat dat Broer en ik afhankelijk worden van zijn al dan niet gewilligheid informatie over de nalatenschap met ons te delen.
We hebben wel wettelijk recht op inzage, maar dat zal dan via hem moeten komen. Als hij daaraan niet meewerkt, dan wordt het voor ons heel moeilijk.
We aanvaarden de erfenis beneficiair, ook wel genoemd 'onder voorrecht van boedelbeschrijving'. En dat is precies wat we nodig hebben: een boedelbeschrijving, zodat we weten wat de nalatenschap precies behelst.

Spoiler-alert: ruim twee jaar later belopen de vereffeningskosten € 153.460 en vier jaar later is er nog steeds geen (kloppende) boedelbeschrijving. Er is dan inmiddels een tweede vereffenaar en Broer en ik hebben nog steeds geen volledige inzage gekregen volgens Art 4:182 BW.
Bovendien weten we dan niet hoeveel geld er inmiddels is besteed aan vereffenaar nummer twee. We weten in 2026 niet waar de nalatenschap is of welke kosten ervan worden betaald.

2 april – 1 augustus = under construction


------------------------------------------------------

Toen onze moeder in 2021 onder bewind werd gesteld, was dat tégen haar uitdrukkelijke wensen, die zij had laten vastleggen in een notarieel levenstestament:
"Met dit levenstestament (…) tref ik maatregelen om te voorkomen dat over mijn goederen beschermingsbewind, of ten behoeve van mij mentorschap wordt ingesteld."
Het bewind was ook tégen de zin van Broer en mij. Tóch werd onze moeder op basis van leugens onder zogenaamd 'beschermings'bewind gesteld door de rechtbank. (zie zitting bewindvoering, 2021) 
Vanaf dat moment werd moeder niet langer beschermd tegen uitbuiting, maar de uitbuiting werd juist erger. De bewindvoerder verzaakte haar plicht uit pure luiheid, waardoor de diefstallen ten koste van onze moeder 'gewoon' door konden gaan. Na het overlijden van moeder weigerde de bewindvoerder rekening&verantwoording af te leggen, wat zij wel wettelijk verplicht was. We stuurden een klacht naar de rechtbank die verantwoordelijk is voor het toezicht op bewindvoerders. 
De rechtbank schreef een aantal maanden later (nadat we weer een herinnering hadden gestuurd!): De bewindvoerder heeft niet gereageerd op uw klacht en omdat zij het bewind niet heeft kunnen aanvangen (!!) sluiten we het dossier. (of woorden van die strekking, de exacte tekst volgt) 

De bewindvoerder de FOP had het bewind niet opgepakt omdat ze lui was en incompetent. De FOP gaf voor het gemak mij de schuld daarvan, omdat ik meermaals had aangedrongen op toezicht op moeders bedrijf, een eenmanszaak dus een prive-kwestie. Er was geen enkele rechtmatige reden dat de FOP elf maanden lang haar werk niet had gedaan. De rechtbank was verantwoordelijk voor het verzaken van de FOP, maar heeft met één pennenstreek die verantwoordelijkheid gewist. 

Als iemand onder bewind staat en overlijdt, dan is de bewindvoerder per direct niet meer in functie, en vervallen dus alle rechten van de bewindvoerder. De familie is onmiddellijk weer aan zet, om de uitvaart te regelen etc etc. 
Maanden later kregen we moeders prive bankafschriften onder ogen waaruit bleek dat de FOP zichzelf nog ruimhartig had uitbetaald enkele dagen nádat moeder was overleden. 
Het is een fabeltje dat bankrekeningen bevroren worden na iemands overlijden. De bank moet eerst bericht krijgen van het overlijden. 
Er gaan een paar dagen voorbij voordat een akte van overlijden wordt afgegeven aan de familie, als je dit aan de bank stuurt gaan er een aantal weken voorbij voordat de bank de informatie verwerkt heeft en de rekening bevriest. 
De bewindvoerder heeft snel geld naar zichzelf overgemaakt, maar was te beroerd om rekening&verantwoording af te leggen. En het ergste is: de rechtbank ziet
het door de vingers, zelfs nadat er een klacht is ingediend. 

-----------------------------------------------------

Hier begint het verhaal van de rampzalige vereffening die anno 2026 nog steeds door-ettert onder een tweede vereffenaar, deG.
Vereffenaar AD voorspelde dat de vereffening vóór het einde van 2022 zou zijn afgerond, maar is uiteindelijk 2 jaar bezig geweest. Hij ging 'gewoon' af op de door Zusje aangeleverde informatie en cijfers. Van wederhoor was nauwelijks sprake. Hij sprak ons wel, echter hij deed weinig tot niets met de informatie die hij van ons kreeg. De boedelbeschrijving die hij met bekwame spoed moest opstellen, rammelde aan alle kanten. Hij beloofde dingen die hij niet nakwam en leek onze bijdragen voor het gemak te zijn vergeten.
In die twee jaar hebben we hem meermaals gevraagd wat zijn werkzaamheden kostten, en waar de teller stond. NOOIT heeft hij daarop geantwoord. Het enige dat hij steeds zei was: "De rechter bepaalt mijn salaris." Pas maanden nadat hij was gestopt, zonder een kloppende boedelbeschrijving te hebben gemaakt, kregen we zijn urenlijst. De lijst is extreem moeilijk leesbaar en twijfelachtig. Je kunt niet controleren of hij in de uren die hij rekent ook nuttige werkzaamheden heeft verricht. Hij schrijft per 5 minuten, dus ook als hij een email doorstuurt, wat misschien 1 minuut kost, dan rekent hij toch minimaal 5 minuten á 21 euro. Als iemand hem belt en een half uur aan de telefoon blijft hangen zonder per sé iets nuttigs te zeggen, dan rekent hij ons, de erfgenamen, een half uur 'werk' á 126 euro ex btw.
Hij maakt fouten, en de tijd die hij daaraan besteedt rekent hij wél door aan de nalatenschap, evenals de tijd die hij nodig heeft om zijn fouten te herstellen. Zo werken de mannen in de advocatuur.

Er is geen rekening & verantwoording aan ons afgelegd. De rechtbank heeft ons niets voorgelegd of gevraagd, we hebben niets ondertekend. Zonder énig overleg is aan vereffenaar AD een astronomische bedrag uitbetaald uit onze erfenis. En wij kregen dat pas achteraf te horen.

Andersom: vanaf het eerste moment van de vereffening hebben Broer en ik álles aan hem aangeleverd waar hij om vroeg, we hebben volledige medewerking gegeven. Dat gold niet voor Zusje. Zij weigerde het niet alleen ons, maar ook de vereffenaar kreeg nauwelijks inzage. Tóch koos hij partij voor haar. Misschien probeerde hij zijn eigen incompetentie te verbergen door ons de zwartepiet toe te spelen. Nét zoals de bewindvoerder had gedaan. Zogenaamd hadden wij haar verhinderd het bewind op te pakken, terwijl ze zelf kapitale fouten maakte ten koste van onze moeder.
Vereffenaar AD schreef ons enige maanden na aanvang van zijn werkzaamheden: mevrouw Zusje 'voelt zich onheus bejegend!' En hij stelde haar daarom boven de wet. Ze hoefde de administratie niet te overleggen aan haar mede-erfgenamen. Op deze manier kon ze de verduistering verborgen houden.

Maar dat wisten we in augustus 2022 nog niet. Er viel er een last van ons af: eindelijk iemand die de administratie boven water gaat krijgen en eindelijk zullen we kunnen zien wat er precies is gebeurd in moeders bedrijf.
Het bleek een illusie. Zusje loog ook tegen hem en hij bleek een gemakkelijke prooi te zijn. Hij viel voor haar zielige toneelstukjes die zij met haar krokodillentraantjes kracht bijzette.

Hieronder een reconstructie van zijn gemankeerde werkzaamheden. De genoemde bedragen zijn ex btw.

------------------------------------


------------------------------------

8 juni 2022
ca twee maanden na het overlijden van moeder.
De eerste werkzaamheden van vereffenaarAD:
Communicatie met de advocate van Zusje, mevrouw Chicorei:  € 84 alvast ten koste van de nalatenschap.

Totaal kosten juni (incl diverse werkzaamheden) € 189 ex btw

------------------------------------

De maand juli is AD op vakantie. Hij heeft een zaakwaarnemer op kantoor.

We krijgen via de advocaat van Zusje bericht dat 'verjaringen worden gestuit'.
Zoals altijd zijn we verrast. Wat heeft dit nou weer te betekenen?
En dan valt het kwartje: over een week is het 5 jaar geleden dat vader overleed. Er zal een addertje onder het gras steken.
Onze advocaat stuit voor de zekerheid verjaringen terug. En het is belangrijk dat de vereffenaar hiervan tijdig op de hoogte is, er gaat dus ook een email naar hem. De berichtgeving over en weer wordt de hele maand juli opgepakt door zijn plaatsvervanger.

Kosten plaatsvervanger maand juli: € 1.425,87
Wat een raar bedrag denk ik als ik 2,5 jaar later(!) de uren/kosten lijst van AD onder ogen krijg.
Na enig puzzelen (vragen erover worden sowieso niet beantwoord, not to mention dat slechts de vraag stéllen ons nóg meer geld kost!!) kom ik erachter dat we het werk van de vervanger inclusief 21% btw hebben betaald.
Aan het einde van de rit telt de vereffenaar alles bij elkaar op en betalen we nógmaals btw over de uren in juni. 
Je kunt natuurlijk vergoeilijkend zeggen: het is een menselijk foutje, óf: dat is een druppel op de gloeiende plaat van de totale factuur van AD (ruim € 125.000). Maar het is wel een heel exemplarische foute druppel. Het is de eerste van vele dure missers van vereffenaar AD die ten koste gaan van onze erfenis.
Voor hemzelf overigens geen centje pijn!

(…)

------------------------------------

1 augustus 2022

Als hij van vakantie terug is mailt vereffenaar AD dat hij zijn werkzaamheden gaat oppakken.

------------------------------------

2 aug 2022
vier maanden na het overlijden van moeder

Vereffenaar AD belt me om een afspraak te maken.
We maken een afspraak voor over twee dagen.
Hij vraagt me mijn dossier mee te nemen, hij zegt dat ik ongetwijfeld allemaal stukken heb die hij niet heeft, bijvoorbeeld de jaarrekeningen 2019 en 2020 van het bedrijf. (*)
Hij vraagt me alles mee te nemen zodat hij kan zien wat hij nog mist, en zodat hij er kopieën van kan maken.
Hij zegt dat hij graag van mijn kant wil vernemen hoe ik tegen de zaak aankijk en waar de problematiek 'in mijn beleving' zit.
Het 'beleven' der dingen zal nog veelvuldig terugkomen in de communicaties van vereffenaar AD. Helaas zal blijken dat hij veel dingen totaal anders 'beleeft'. Waarbij de feiten ondergeschikt zullen zijn aan zijn 'beleving'. Maar dat weet ik op dat moment nog niet.
Hij zegt dat hij tijdens de afspraak ook zal aangeven wat zijn rol als vereffenaar in het geheel zal zijn.
Ook zal hij mij uitleggen wat mijn mogelijkheden zijn om in dat proces mijn 'zegje' te hebben.
Zijn eerste doel, en belangrijkste taak, zegt hij, is een boedelbeschrijving maken, om vast te stellen welke activa, passiva, en schulden er zijn.
Hij heeft van onze advocaat begrepen dat het toch wel nodig is om de administratie uit het verleden op te diepen, om die door te nemen. Hij zegt daarover al contact te hebben gehad met de rechtbank.
Ik weet niet precies wat hij van mij nodig heeft, aangezien ik weinig informatie in mijn bezit heb, maar ik beloof hem dat ik alles zal meenemen wat ik wél heb.
De kerntaak van de vereffenaar is om de inventarisatie van activa en passiva te maken, legt hij nogmaals uit. En ten tweede de vereffening, oftewel de verkoop van activa om de schulden te voldoen. En dat betekent dus dat hij wil weten: Waar zit het actief en waar is het eventueel verstopt of waar is het verdwenen (**). Dat wil hij van mij horen, voor zover ik dat weet. En ook wat de schulden zijn.
Dat komt vreemd op me over, want als ik dat zou weten, zouden we hem niet nodig hebben! Dan hoefden we niet beneficiair te aanvaarden en konden we zélf een boedelbeschrijving maken.
Ik vertel hem nogmaals dat ik zelf een groot deel niet heb.
Neem dan mee wat u wél hebt, dan heb ik dát alvast aan informatie binnen, zegt hij. Ik beloof het.

Hij klinkt heel correct en ik zie de afspraak hoopvol tegemoet. Het geeft vertrouwen dat hij vlot van start wil. Tevreden hang ik de telefoon op.

Nb:

*  heel veel later ontdek ik dat hij op 3 aug al een afspraak heeft met Zusje. Je zou denken dat hij van haar alle stukken mbt het bedrijf (dus ook de jaarrekeningen) ontvangt, aangezien zij alles in bezit heeft. 

** waar het actief was verstopt of verdwenen wilde vereffenaar AD uiteindelijk toch liever niet weten. Sterker nog, hij heeft iedere verwijzing naar verduistering en fraude vakkundig onder het tapijt geveegd.

Kosten van het telefoongesprek (5 minuten): 21

Totaal kosten 1 en 2 aug 2022: € 1.764

------------------------------------

3 augustus 2022

De vereffenaar heeft een gesprek met Zusje € 630
Werkzaamheden allerlei : € 315

Totaal 3 uur 45 minuten: kosten 945

------------------------------------

4 augustus 2022

De vereffenaar houdt kantoor in een prachtig historisch pand in de binnenstad.
Een vriendelijke man, uiterst correct en beleefd, ontvangt me.
Zusje is dus een dag eerder al bij hem is geweest met haar kant van het verhaal. 
Vreemd dus dat hij niet weet dat Zusje een boedel-volmacht heeft aangevraagd. Het ís ook behoorlijk bizar, want zij heeft zélf een vereffenaar aangevraagd. Geen idee hoe ze dacht dat dan kon samengaan. Maar nog afgezien van het feit dat hij haar een dag eerder heeft gesproken, zou je denken dat hij deze informatie al van de rechtbank of van Zusjes advocaat heeft gehad, die het verzoek immers bij de rechtbank heeft gedaan. 
De heer AD is verbaasd: "Dat kan niet", zegt hij vriendelijk tegen me, alsof ik het niet goed heb begrepen.
Ik geef hem de datum van de al ingeplande rechtszitting voor de boedelvolmacht.
Zijn ogen worden groot en hij loopt een beetje rood aan: "Dat kán helemaal niet, IK ben nu de baas!" zegt hij verontwaardigd, "Er komt geen zitting."
Ik vraag hem of hij daar zéker van is, en hij antwoordt: "Mevrouw, neemt u van mij aan: ER KOMT GEEN ZITTING!"
Het is een grote opluchting voor me, want ik heb na drie ontluisterende ervaringen, de rechtbank voldoende van binnen gezien. 

Ik vertel hem dat Zusje ons geen inzage wil geven in de nalatenschap (administratie, bankafschriften, facturen, contracten, correspondentie, etc), maar hij snapt het niet. Ik vertel hem van haar weigering mee te werken aan een verklaring van erfrecht en dat zij niet reageert op verzoeken of vragen, en dat zij sowieso nooit in gesprek gaat maar standaard zwijgt als we haar iets vragen.
Zijn verontwaardiging stijgt: "U moet haar dwíngen te antwoorden! Ze is verplícht uw vragen te beantwoorden!!" zegt hij.
Ja dat weet ik, dat zegt de notaris ook al jaren, maar ze dóét het niet.
Vereffenaar AD vertelt me dat hij ook zo iemand in zijn eigen familie heeft, iemand die de afwikkeling van een erfenis bemoeilijkt, en ik zeg tegen hem dat ik blij ben dat hij die ervaring heeft en dus zal begrijpen hoe lastig de situatie voor Broer en mij is.

Ik vertel hem dat we de nalatenschap noodgedwongen beneficiair hebben aanvaard, we weten immers niet of er schulden zijn. We weten bedroevend weinig over het door ons geerfde bedrijf. Ook de 'accountant' (ik denk op dat moment nog steeds dat zij een echte accountant is!) beantwoordt onze vragen niet. Alleen op dwingend verzoek van onze advocaat heeft ze met frisse tegenzin een aantal jaarrekeningen gestuurd, maar ze blijft verkondigen dat Zusje haar opdrachtgever is en dat ze verdere informatie alleen zal verstrekken op aanwijzing van Zusje.
Vereffenaar AD belooft me dat hij ons zal informeren. Daarnaast belooft hij me dat hij de gehele administratie bij Zusje zal opvragen en dat ik het op mijn gemak op zijn kantoor zal kunnen inzien. Álle erfgenamen hebben immers recht op volledige inzage, om hun aanspraken op de erfenis te kunnen bepalen. 
Op basis van die transparantie kunnen we dan onze vordering(en) bij hem kenbaar maken.
Ik vertel hem ook over de impasse waarin we ons bevinden inzake vaders nalatenschap. Zusje wil al vijf jaar niet meewerken aan de afwikkeling daarvan. AD zegt dat hij niet als vereffenaar is aangesteld over vaders nalatenschap, maar dat hij zéker bereid zal zijn ons daarbij te helpen als we dat alledrie graag willen. Maar daarop zal hij later nog terugkomen, want hij wil eerst eea in kaart brengen zodat we allemaal weten waar we aan toe zijn.

Hij zegt dat hij wel het een en ander heeft gezien, maar dat hij nog lang niet alle bescheiden heeft en vraagt me alle informatie die ik heb aan hem te geven. Ik was daar op voorbereid en wát ik heb kopieert hij voor zijn dossier.

Hij legt in het kort uit wat zijn taak is en hoe zo'n vereffening eruit zal zien.
Het klinkt allemaal heel logisch. Hij moet in kaart brengen wat de nalatenschap behelst en of er schulden en vorderingen zijn. Hij zegt dat hij onpartijdig is, en dat hij er in eerste instantie is voor de schuldeisers, en op de tweede plaats voor de erven. Als hij de schulden heeft voldaan uit de nalatenschap, dan overhandigt hij wat er over is aan de erven. Tenzij de erven willen dat hij ook de verdeling doet.
Ik zie mijn geest dwalen: samen met Zusje de verdeling bepalen?!? Dat kan nog leuk worden.
Maar we zullen zien. Eerst moeten we weten of er überhaupt schulden zijn! Eerst moet de administratie op tafel komen!

Spoiler-alert: we zullen in de komende tijd ontdekken dat de enige schulden waar we niets van wisten aan Zusje zelf zijn. Ze heeft vorderingen opgebouwd in het bedrijf in de tijd dat ze noch door moeder, noch door vader gecontroleerd kon worden, in de jaren dat ze haar mede-gevolmachtigde Broer en Zus een rad voor ogen draaide met zielige verhalen en harde leugens. In de jaren dat zij álles tot haar beschikking had: het bedrijf, de bankrekeningen, alle correspondentie, en -niet op de laatste plaats- de zogenaamde 'accountant' die een volgzame boekhoudster bleek te zijn die de jaarrekeningen opstelde op aanwijzing van Zusje, zonder dat daar ooit een echte accountant aan te pas kwam die de zaken controleerde. We zullen ontdekken dat ze gestolen en verduisterd heeft in het bedrijf. En nog het ergste: we zullen ontdekken dat Zusje er niet voor terugdeinst alles en iedereen voor te liegen, inclusief de vereffenaar, de rechter én zelfs haar eigen echtgenoot. Maar terwijl ik hier met vereffenaar AD in zijn mooie kantoor een beschaafd gesprek heb, weet ik dat allemaal nog niet.

Waar waren we. Hij moet dus een boedelbeschrijving opmaken. In dat kader heeft hij de bevindingen van de bewindvoerder ook nodig. Ik vertel hem hoe dat is gegaan: dat we geen boedelbeschrijving of verantwoording hebben gekregen. Hij reageert beleefd maar ik zie aan zijn gezicht dat hij bij zichzelf denkt: Dat kan niet!
Hij zegt dat hij het bij de rechtbank gaat opvragen, en ik vertel hem dat ik dat ook heb gedaan, maar zonder resultaat.
We hebben het over de gang van zaken bij de rechtbank en dat er van alles lijkt mis te gaan daar. Hij is het roerend met mij eens: door personeels- en tijdsgebrek hebben de rechters helemaal geen tijd om zaken goed te bekijken. Hij vertelt me: ze hebben daar stapels dossiers tot aan het plafond en een griffier die de hele dag -behalve tijdens de koffiepauze- niets anders doet dan geblindoekt documenten stempelen als 'afgehandeld'. De enige dossiers die beter bekeken worden zijn de dossiers waarover een hoop lawaai wordt gemaakt. Een kwestie van klagen dus, je moet veel klagen! Misschien dán wordt er iets meer tijd besteed aan jouw dossier. We zijn het er samen over eens dat het ongelooflijk slecht is geregeld en dat de burger de dupe is van het feit dat er geen waarheidsvinding en geen gerechtigheid is in de rechtbank.
Het recht van de sterkste (of de grootste mond) telt. De politie doet te weinig en als burger ben je nergens als je bedrogen of bestolen wordt.
Ik ben heel blij met deze man, die integer overkomt en veel begrip toont voor de positie waarin Broer en ik ons bevinden.
Hij is tijdens dit gesprek het meest geinteresseerd in de gegevens die ik hem kan aanleveren. Hij vraagt me van alles op te zoeken en na te vragen. En ook vraagt hij me kopieen aan te leveren van documenten die hij weliswaar van Zusje heeft ontvangen, maar die tot zijn ergernis grotendeels onleesbaar zijn.
Ik herken dit. Alles wat Zusje aanlevert is van slechte kwaliteit: wazige foto's of thumbnail-bestanden, die allemaal zo goed als onleesbaar zijn.
Als je dan vraagt naar een leesbaar bestand, dan stuurt ze je gewoon dezelfde foto nóg een keer. En als je dan wéér vraagt of ze alsjeblieft iets leesbaars wil sturen, dan reageert ze: "Ik héb het al gestuurd, ik heb wel iets anders te doen, en als je nóg een keer mailt dan ga ik overuren rekenen!" En dat dóét ze ook, want zij is de enige met toegang tot de boekhouding en de bankrekening. Als we jaren later zien dat ze in bepaalde maanden het dubbele bedrag aan salaris aan zichzelf heeft uitgekeerd, weigert ze dat te verantwoorden.

Als we twee jaar later, dus in 2024, de factuur met urenlijst van AD ontvangen blijkt die zo goed als onleesbaar te zijn. Slechte pdf-kopieen van een excelbestand. Waarom niet het excel-bestand zelf? Nou dan zouden we heel gemakkelijk alles kunnen controleren. Met wazige pdf-bestanden is dat stukken lastiger.
De vereffenaar heeft goed opgelet en veel geleerd van Zusje.
Inclusief het klagen dat Broer en ik zo veel vragen stellen, en steeds dezelfde vragen stellen, terwijl die 'al zijn beantwoord'. Hij klaagt erover tegen de rechter én tegen de opvolgende vereffenaar. De waarheid is: door steeds niet, of niet duidelijk, te antwoorden, heeft hij het zelf veroorzaakt. Het lezen van email á minimaal € 21 (per 5 minuten of minder), heeft hem geen windeieren gelegd.

Wat we verder nog bespreken: 
De schadelijke weigeringen van Zusje transparant te zijn over moeders bedrijf;
De kostbare en slechte bewindvoering van De FOP;
Het aanvragen van een mentor voor moeder, door het verpleeghuis! Hoe de protocollen daarbij geschonden zijn en tevens moeders privacy (AVG); 
Hoe Zusje gelogen heeft in de rechtbank; 
Het feit dat vaders nalatenschap nog steeds niet is afgewikkeld vanwege de onwil van Zusje; 
.... 
... under construction...

De vereffenaar heeft goed advies voor mij: Schrijf het op mevrouw. Daarmee schrijft u ten eerste de emoties van zich af en bovendien legt u alles daarmee vast zodat u het niet hoeft te onthouden. 
Het is uitstekend advies! Sterker nog: ik ben al een 'dagboek' begonnen toen moeder in het Stoomhuis ging wonen in 2018, omdat ik merkte dat daar opmerkelijke dingen gebeurden. Daarna ben ik niet meer gestopt. En zodra ik thuis ben noteer ik, nu het nog vers in het geheugen ligt, wat er vandaag is besproken met deze vereffenaar. 

Hij vertelt me verder nog dat hij € 250 per uur rekent, maar dat de rechter zijn salaris bepaalt. Beetje wonderlijke constructie, en het is verwarrende informatie voor mij op dat moment. Ik weet immers niet hoe een vereffening in zijn werk gaat. Is dat stom? Nee, ik heb er gewoonweg nog nooit mee te maken gehad. Hooguit zou je kunnen zeggen dat we naief zijn geweest om akkoord te gaan met het aanstellen van een vereffenaar. Maar we hadden daar eigenlijk ook geen keuze in. En zo iemand staat onder toezicht van de rechtbank, dus dat geeft vertrouwen.
AD vertelt er niet bij dat hij voor ieder ontvangen of verzonden emailtje minimaal 5 minuten rekent, á € 21 ex btw. Ook als een mailtje maar uit 1 regel bestaat dat nog geen 10 seconden in beslag neemt. Hij vertelt ook niet dat er door niemand kan worden vastgesteld hoe veel tijd hij besteedt aan bijv een document doorlezen of een email schrijven of een telefoongesprek voeren. Je moet hem maar gewoon geloven op zijn mooie blauwe ogen.

Kosten van dit gesprek op 4 aug: € 861 (maar okee, het moet... het is immers van belang dat de vereffenaar juist geïnformeerd wordt, zodat alles vlotjes verloopt!) 
Na het gesprek schrijft vereffenaar AD er een memo over á € 189. Ik heb de memo niet gezien noch geaccordeerd. Ook na zijn afzwaaien in juli 2024 hebben we deze niet gekregen.
Hij heeft eea wél telefonisch besproken met Zusje á € 378. Dát die bespreking plaatsvond of wat er is besproken, weten we niet.

Totaal kosten 4 aug 2022 inclusief nog wat telefoontjes en mailtjes: 1.932

------------------------------------

Zusje heeft Broer zo verdacht gemaakt, dat de vereffenaar in de weken die volgen vól inzet op het verkrijgen van documenten die Broer allang niet meer heeft. Ze dateren namelijk van acht jaar eerder en sowieso hebben die niets te maken met de nalatenschap van moeder in 2022. 
De vereffenaar gelooft dat blijkbaar niet en laat niet los. Hij zet heel veel druk op Broer om alsnog de informatie op te vragen bij instanties, en 'áls hij dat niet doet, zal de vereffenaar de instanties zélf gaan aanschrijven. En dát zal ons heel veel geld kosten!', dreigt hij. Hij is héél dwingend. Het is duidelijk dat hij heeft geluisterd naar de leugens en valse aantijgingen van Zusje. Aantijgingen die ze ook in de rechtbank heeft ge-uit. Aantijgingen die ons beschadigd hebben en destijds de zorg voor moeder in gevaar hebben gebracht. 

Broer doet zijn uiterste best om de informatie alsnog boven tafel te krijgen, en moet persoonlijk de onkosten daarvan betalen. 
Maar hij doet het wel, want het is natuurlijk belangrijk dat de vereffenaar juist en volledig geinformeerd wordt!
Sommige documenten zijn verjaard en niet meer op te vragen, maar het meeste komt boven water. Als uit de documenten blijkt dat Broer niets verkeerd heeft gedaan, en het bewijs op tafel ligt van zijn onschuld - en daarmee de valsheid van de aantijgingen- wordt dat voor kennisgeving aangenomen. Er volgen geen excuses van de vereffenaar en ook niet van Zusje. Zij is alweer bezig met de vólgende valse beschuldiging. Dit dient allemaal om de aandacht af te leiden van haar eigen diefstal en fraude. 
Maar dat weten we op dat moment nog niet ten volle. 

Niet alleen Broer heeft hier veel tijd ingestoken, maar de vereffenaar ook!. En terwijl de tijd van Broer 'gratis' is, schrijft de vereffenaar wél de uren die in deze zinloze leugen-ontkrachting zijn gestoken. 
Als we de vereffenaar vragen wat zijn kosten zijn, geeft hij nóóit antwoord, pas nadat hij in 2024 is weggelopen uit het circus dat 'vereffening' wordt genoemd, krijgen we een bijna onleesbare kopie van zijn urenlijst. Het beslaat 25 kantjes, met op elke blz ca 70 regels waarop de werkzaamheden met een paar steekwoorden worden omschreven, hoeveel uur dat in beslag nam en tegen welke prijs. Het is ondoenlijk om dat allemaal weer te geven in dit blog, nog los van het feit dat het bijna niet leesbaar is. De kosten van de eerste week geef ik weer, ter illustratie, en verder de meest opmerkelijke bedragen. 

------------------------------------

5 augustus 2022

Werkzaamheden vereffenaar: mailtjes ontvangen en versturen, dossier bestuderen, telefoneren en 'diversen declarabel'. 

Totaal 5 uur en 40 minuten: kosten  1.482

------------------------------------

6 augustus 2022

Totaal 15 minuten: kosten 63

------------------------------------

Maandag 8 augustus 2022 

Totaal 3 uur, 10 minuten: kosten € 798

------------------------------------

Totaal eerste week augustus 2022:   € 6.984 
onder voorbehoud vanwege de slechte leesbaarheid!
 

wordt vervolgd... 


© 2025 Erfgemis Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin