2020
(under construction)
Januari 2020
Op verzoek van Zusje hebben we een afspraak bij notaris Wolbes, die de levenstestamenten van onze ouders heeft opgesteld. Broer komt er speciaal voor over uit het buitenland. Dit is een belangrijk gesprek, we moeten duidelijkheid krijgen over de verschillende volmachten van moeder en hoe die zich verhouden ten opzichte van elkaar, en wat dat in de praktijk voor ons als gevolmachtigden betekent.
De afspraak is op 23 januari, maar Broer en ik hebben een dag eerder ook een afspraak bij een andere notaris, voor een onafhankelijk oordeel. Notaris van Rooij (hij komt later dat jaar nog eens in actie) hoort ons aan over de ondervolmacht die ik een jaar eerder aan Zusje heb verleend om moeders bedrijf te verhuren, en hij leest het levenstestament. Hij zegt: jullie hebben allebei recht op volledige inzage in de eenmanszaak van jullie moeder en jullie Zusje is verplicht rekening&verantwoording af te leggen aan jullie. Hij kijkt naar mij en zegt: "Bovendien moet jij je zo snel mogelijk laten inschrijven bij de KvK als mede-gemachtigde van jullie moeder, dat is gerechtigd op basis van deze documenten."
23 januari
Een uur voordat we de afspraak hebben bij Wolbes, belt hij ons op en zegt: Advocaat Conijn heeft me net gebeld dat hij met jullie Zusje meekomt naar het gesprek, zijn jullie daarvan op de hoogte?
Dat zijn we niet, en Wolbes is ook ontstemd: "Zó doen we die dingen niet. Ik ga niet in gesprek met een familie waarbij eentje opeens een advocaat meeneemt, tenzij jullie dat wel willen."
Broer stuurt een appje naar Zusje dat we er geen advocaat bij willen hebben.
Op het afgesproken tijdstip zijn we bij de notaris en komt Zusje toch met advocaat Conijn binnen. De notaris bemoeit zich ermee en zegt dat de advocaat in de wachtkamer moet blijven.
Vrijwel onmiddellijk zegt Conijn tegen Zusje: Kom mee we gaan weer weg! En dat doen ze, ze vertrekken nog voordat het gesprek is begonnen.
Nu heeft het gesprek ook niet veel zin meer, maar Broer en ik gaan toch met Wolbes in gesprek over de situatie, ook al is Zusje niet aanwezig.
Hij zegt wat hij al eerder heeft uitgelegd: Zusje heeft een KvK-volmacht om het bedrijf van moeder dag tot dag te runnen, maar ze heeft de plicht transparant te zijn en voor grote beslissingen is zij verplicht mij, als medegevolmachtigde, te raadplegen voor accoord.
Hij herhaalt nog eens wat hij al eerder tegen mij heeft gezegd: "Als iemand alles verborgen houdt, is er iets aan de hand. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het niet zo is!"
Tot slot adviseert hij ons een advocaat in te schakelen als Zusje blijft weigeren inzage te geven in het bedrijf.
Zusje reageert op geen enkel verzoek.
We besluiten een advocaat in te schakelen.
In februari heb ik een afspraak met advocaat BC. Hij verdiept zich in de kwestie en neemt contact op met notaris Wolbes.
Begin maart mailt hij zijn bevindingen.
Vandaag heb ik de kwestie met de notaris besproken.
Hieronder een aantal zaken die wij hebben besproken.
De notaris stelt dat er een informatieplicht bestaat voor Zusje om jullie te informeren over de ontwikkelingen bij het bedrijf en hierover rekening en verantwoording af te leggen.
Ik zal jullie Zusje op de verplichtingen in het levenstestament wijzen.
Mocht het naar aanleiding van haar reactie zinvol zijn een
afspraak met de notaris te maken, kan dat alsnog.